A rendelkezésre álló hely

Posted By: Drexler Szilárd - szombat, december 19, 2015



Frissítés: Ajánlották a témához:
http://bauconsult.genion.hu/14_Parkol%C3%A1s.pdf


Próbálok parkolóhelyet találni Salgótarján belvárosában csütörtök délután. Egész pontosan a Március 15. út 16. szám előtt kellene parkolnom, lehetőleg minél közelebb, mert pakolnom kell ezt-azt, hozom-viszem a dolgokat. Nem gond a gyaloglás, de ha nem muszáj, nem cipekednék fölöslegesen.
Nincs parkoló.
Megyek még egy kört, aztán újra. Majd feladom és elindulok fölfelé a gimnázium mellett. Hoppá, látom a visszapillantóban, hogy egy autó kiállt az egyik helyről. Az utca végén megfordulok, de mire visszaérek, valaki már odateleportált. A francba! Fönt volt 2-3 üres hely. Lemondóan visszamegyek.

Ismerős?


A parkolási gondok már 10-15 éve is jelentkeztek. Tetézte a problémát, hogy az elkerülő út építése miatt megszűnt  120 parkolóhely. Az önkormányzat ekkor előállt egy mélygarázs tervével, amelyet a Pécskő út és a Meredek út találkozásánál építettek volna. A Gagarin iskola sportpályája alá tervezték az objektumot. A terv megosztotta a városlakókat, féltették a gyerekeiket a benzingőztől, hiányolták volna az időlegesen bezáró játszóteret. Nettó egymilliárd forint lett volna a kivitelezési költség.

Bár a képviselő testület végül megszavazta a tervet, a mélygarázsból nem lett semmi. A tekintélyes beruházási összeg miatt ugyanis egy magáncéggel kötött konzorciumban kívánták a mélygarázst kivitelezni, de 2005-ben, egy soproni ügy kapcsán született egy legfelsőbb bírósági döntés, miszerint közterület alá csak önkormányzat építkezhet.

2006-ban a Styl-Építő Ingatlanforgalmazó és Építőipari Zrt. egy parkolóházat kívánt építeni saját finanszírozásban, saját területén a nyugati városrészben. A javaslat először még nem kapta meg a város közgyűlésében a szükséges támogatást. Végül azonban zöld utat kapott a beruházás, de ez sem épült meg.


Egyes felmérések szerint ekkor, tehát már 2006-ban, 1689 parkolóhely hiányzott a belvárosból.


Mivel a parkolási gondok időközben csak növekedtek, megszületett a következő terv 2009-ben, a parkolóház.

A teraszos épületet a József Attila Művelődési Központ mögé tervezték. Az építtető itt a Parkhaus Magyarország Kft. lett volna. Az épület tetejére zöldtetőt terveztek, játszótérrel, vendéglátóhellyel.
Mint tudjuk, ez a beruházás sem valósult meg. A mellékelt terven látható, hogy nem lett volna kicsi, az biztos.




A város közgyűlése 2011. februárjában új parkolási övezeteket, szektorokat jelölt ki. A rendelet célja az volt, hogy csökkenjen a gépkocsik parkolóhelyen történő várakozási ideje azáltal, hogy azok forgási sebessége növekszik.  Ekkor bővítették a parkolóhelyeket és megjelentek a parkolóórák a belvárosban. Ezzel a helyzettel országos lapok is foglalkoztak, "pattanásig feszült a helyzet Salgótarjánban" , jellemezték az itteni állapotokat. Városi gerillák megrongálták a parkolóórákat, tiltakozott az ellenzék, nyílt levélben tiltakoztak a gazdasági érdekképviseleti szervezetek, úgy érezték, hogy a rendelet több salgótarjáni vállalkozást ellehetetlenít...
Viszont, volt hely. Nem azt mondom, hogy válogatni lehetett a parkolók között, de a rendszer vitathatatlanul működött abban az értelemben, hogy felgyorsult az autók forgása a belvárosban. Ezzel párhuzamosan megjelentek a parkoló autók a fizetési zónákon kívül, pl. az Acélgyári úton. Népszerű hely lett a Sportcsarnok parkolója, de azt le is zárták ügyesen - amúgy jogosan.
Valószínűleg tehát nem a parkoló autók száma lett kevesebb, hanem az ingyenes parkolási zónákat kezdték el többen használni. Nyilvánvalóan a fizetős zónákat megfontoltabban vették igénybe, nem töltöttek el ott fél, egész napot.




A 2014-es önkormányzati választáson természetesen a fizetőparkolók ügye előtérbe került. A választást megnyerő MSZP egyik ígérete volt, hogy eltörlik a parkolási díjfizetést. El is törölték, így csak a kiemelt zóna díjfizetős, ami 2012 előtt is az volt.

Jó volt a parkolási díj, vagy sem?  Mindenki döntse el maga. Az biztos, hogy egy hangyafasznyival idegesebb vagyok most, hogy nem találok parkolóhelyet, mint amikor be kellett dobnom a 150 forintot.

Na és innen az eddigieknél is szubjektívebb leszek.
Szerintem a belvárosi parkoláshoz így vagy úgy, de előbb-utóbb hozzá kell nyúlni! Nincs mese.
Jó lenne, ha további parkolókkal is bővülne a lehetőség, de ez önmagában nem megoldás. A napokban olvasgattam néhány cikket a városfejlesztéskről, és a tervezett harmadik boszporuszi híd kapcsán írták azt Isztambulról, hogy nem feltétlenül az új híd és út a megoldás, hiszen a forgalom mindig kitölti a rendelkezésére álló teret. Ez minden bizonnyal így van a mi esetünkben is, vagyis az autók ki fogják tölteni a rendelkezésre álló parkolóhelyeket. Ne feledjük, még mindig hiányzik több mint ezer parkolóhely a belvárosból!
Hol lehetne új parkolókat kialakítani? Nyilván szóba jöhetnének a nyugati városrészben a Meszes-hegy alatti területek (azok viszont magánkézben vannak), de talán a sportcsarnok mögött a kórház felé, a patakot lefedve is lehetne parkolókat kialakítani, amelyeket a Füleki útról is meg lehetne közelíteni (ahol most is van 6-7 parkoló a kórház kerítése mellett). Egyéb ötletem most nincs, illetve van, de az lakóházakat is érint.
Felmerülhet lehetőségként újra a parkolóház. Amennyiben fizetős, zárt parkolókkal bővítjük a lehetőséget, az annyi, mint halottnak a csók. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy ha van ingyenes hely is, akkor az emberek nem mennek a parkolóházba. (A parkolóház tehát akkor jó, ha van egy fizető parkolási rendszer a belvárosban.)
A város sajátosságai miatt ezeket a parkolókat nem célszerű távol kialakítani a belvárostól.

Három kis kitérő:
Nyilván az autóforgalom valamilyen összefüggésben van a közösségi közlekedéssel. Ha az gyenge, ritkán járnak a buszok, nincs más alternatíva, akkor többen ülnek autóba. Ez nehéz kérdés Salgótarjánban, azt hiszem, másra sincs elég pénz. De érdemes azért elgondolkodni rajta. Kihasználva pl. a városon átfutó vasútvonalat, ezt is bevonni a helyi közlekedésbe. Nyilván a megállókat, pályaudvarokat át kellene alakítani, ki kellene alakítani, jobban megközelíthetővé tenni stb. Csak ötletelek. (amúgy ez egy kiváló lehetőség is lenne összekapcsolni Fülekkel Salgótarjánt)

Más városokkal ellentétben, Salgótarjánban nem sikerült megoldani, hogy a városközponttól távolabbi területeken jelenjen meg a kereskedelmi szektor egy jelentősebb szelete. Hú, nem vagyok szakember, fogalmam sincs, hogy írjam ezt körül, mondom másképp: Hatvanban és más városokban nemcsak egy Tesco van a város szélén, hanem másik élelmiszerbolt, cipőbolt, ruházati bolt, bútor stb. Nálunk szinte minden a piac és környéke és a belváros területéhez kötődik, ezért a környékbeli településekről érkező vásárlók is ide áramlanak. Ezen a kérdésen még gondolkozni kellene.
Korábban, 2012-ben én is úgy gondoltam, hogy ha parkolási díjat kell fizetni, akkor visszaesik a helyi vállalkozások forgalma. Mivel erre vonatkozóan semmilyen felmérést nem ismerek, nem tudhatom, hogy így történt-e,de talán nem volt olyan vészes a helyzet, amint én akkor gondoltam. Most úgy vélem, a kereskedelmi szolgáltatások térbeli széthúzása nem lenne rossz (akkor is úgy véltem, csak a helyi vállalkozásokat próbáltam védeni), de meg lehet ezt oldani úgy is, hogy senkinek az érdekei ne sérüljenek. Érintőlegesen tartozik ide, de szerintem az Alba üzletház is jobban menne (ami  mos szinte  üres), ha gépkocsival jobban megközelíthető lenne (megfelelő számú parkoló lenne mellette).

Harmadik pedig az, hogy nem tudjuk még, hogy a kerékpárútnak lesz-e valamilyen hatása a gépjármű forgalomra. Gyanítom, hogy nem. Most az megy kerékpárral, akinek amúgy sincs gépkocsija, vagy pedig szabadidejében kerékpározik, amikor amúgy sem használna gépkocsit. De majd kiderül.

Bárhogy is töprengek ezen, nem kerülhető meg az a kérdés - új parkolók ide vagy oda -, hogy foglalkozni kell a parkolási díj bevezetésével. Újra.
Valószínűleg egy komoly megvalósíthatósági tanulmányt kellene készíteni. Én ilyet nem csináltam, nem is tudok.
Mondom azonban, hogy mi jár a fejemben, ha esetleg valaki bevezetné újra a parkolási díjat:
A már meglévő kiemelt zóna mellett csak egy zónát alakítanék ki, az automatákat úgy programoznám, hogy a jegy váltása után az első óra ingyenes, majd a második órától 300 Ft/óra a díj.
Az azonos zóna nagyon praktikus lenne, mert jellemzően több ügyet is intéz itt egy ember egy nap, így nem kellene más zónákba is jegyet váltani, ha egyszer azt már megtette (nyilván, ha lejár az idő, akkor meg kell hosszabbítani).
Az egy órát meghagynám az ügyintézőknek, postára menőknek, írószerboltban vásárlóknak stb. Elmehetnének ennyi idő alatt a kedvenc üzletükbe... A 2013-asnál magasabb díj a második órától pedig éppen azért van, hogy kompenzálja az ingyenes egy órát. Ennek lélektani hatása is van, egy ingyenes óra után senki nem fizetne szívesen háromszáz forintot, tehát próbál mindent a lehető legrövidebb idő alatt elintézni (ugyanakkor két órával számolva, az csak százötven forint lenne óránként).
De lehet, hogy ez értelmetlen ötlet, politikusoknak viszont jól jöhet az ilyen hibrid megoldás :)

Az óradíj lehet 200 forint is. Nem ismerem sajnos, hogy milyen bevételei és kiadásai voltak a rendszernek a korábbi években. A tervezés szempontjából ezek az adatok nyilván fontosak lennének.
Lehet, hogy a parkolós cégeket is meg kellene versenyeztetni, mert a korábbi automaták elég gyakran meghibásodtak, lefagytak, nem adtak jegyet. Egyszer az egyik, miután bedobtam 200 forintot, mint valami nyerőautomata, kidobott kb. 1500 forintot. Na, és mit csináltam vele? Bevittem az irodába és leadtam, mondván, ez nem az én pénzem. Tudom, hogy sokan gondolják azt, hogy nem vagyok normális, de az biztos, hogy három ember (két ügyintéző és egy biztonsági őr)  már tudja is.

2012-ben úgy gondoltam, hogy a parkolási díj bevezetése elsősorban arról szólt, hogy innen is bevételt szerez a város. Ma már árnyaltabban látom a kérdést. A parkolási gondok enyhítését nem nagyon tudom jelenleg más módszerrel elképzelni (illetve, mindig van más módszer is). Nyilván pár évig még elleszünk valahogy, ha muszáj.

Úgy vélem, ez egy kényes téma ma Salgótarjánban, megosztja az embereket. Polgármester választás előtt vagyunk, ezért vélhetően senki nem fog kampányolni azzal, hogy parkolási díjat vezet be :)
Előbb-utóbb azonban el kell gondolkoznia majd a városvezetésnek ezen. Most talán megelégedhetnénk - mi, mezei városlakók - e téren annyival, ha azon dolgoznának kedves és kedvetlen vezetőink, hogy pl. a fent említett területeken (kereskedelmi szolgáltatások térbeli széthúzása, tömegközlekedés, parkolóhelyek bővítése) hogyan lehetne előre lépni úgy, hogy a városközpontban is megmaradjon a kereskedelmi, szolgáltatói szektor.

Nagy kérdés még, hogy mi lesz a kórház és rendelőintézet környékével. Mert ami ott volt az tarthatatlan. Ilyen hely még a távolsági buszmegálló parkolója is. Egyszerűen vicc, hogy pár parkoló van csak ott, de amúgy oda is tilos behajtani a tábla szerint.


1 megjegyzés:

  1. Jónak tartanám én is, az első óra díjtalan. 5-10 perces megállás még ne kerüljön semmibe. Mert míg elmegyek az automatáig, bepötyögnöm az adatokat, elveszem a nyugtát majd vissza kocsihoz, hogy az ablakba tegyem a nyugtát... Ez idő alatt gyakran el is tudom intézni amiért oda mentem.

    VálaszTörlés

Copyright © A mi vidékünk

Designed by Templatezy